Â
Program praktyki zawodowej w zakresie kwalifikacji SPL.02 - Obsługa podróżnych w portach i terminalach w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali symbol cyfrowy zawodu 333106
Â
1. Materiał kształcenia.
W czasie odbywania praktyki zawodowej uczeń realizuje zadania:
- szkolenie z zakresu zasad ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej,
- zapoznanie się zasadami ogólnymi BHP oraz zasadami bezpieczeństwa pracy na wybranych stanowiskach pracy,
- zapoznanie się z zagrożeniami dla zdrowia i życia na stanowiskach pracy, na których uczeń będzie realizował swoje zadania,
- zapoznanie się z organizacją zakładu pracy oraz zarządzeniami obowiązującymi w zakładzie,
- organizacja stanowiska pracy,
- weryfikacja wiadomości w zakresie rodzajów usług w portach i terminalach,
- charakterystyka środków transportu wykorzystywanych do przewozu podróżnych,
- określanie funkcji, zastosowania i wyposażenia środków transportu stosowanych do przewozu podróżnych,
- poznanie zasad obsługi podróżnych w portach i terminalach,
- zapoznanie się z różnymi rodzajami planów podróży,
- zapoznanie się z dokumentami podróży,
- zapoznanie się z zasadami  obsługi podróżnych chorych oraz niepełnosprawnych,
- zapoznanie się z urządzeniami oraz systemami wykorzystywanych do kontroli podróżnych,
- zapoznanie się z zasadami organizacji pracy i systemów zarządzania w portach i terminalach,
- zapoznanie się z rodzajami kosztów występujących podczas obsługi podróżnych.
Â
2. Efekty kształcenia.
Po odbytej praktyce zawodowej uczeń:
- zna warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy,
- stosuje zasady organizacji stanowisk pracy,
- zna różne rodzaje planów podróży i dokumenty podróży,
- zna zasady obsługi podróżnych chorych oraz niepełnosprawnych,
- zna urządzenia oraz systemy wykorzystywane do kontroli podróżnych,
- klasyfikuje porty i terminale pasażerskie oraz rodzaje usług,
- określa funkcje i zadania portów i terminali,
- określa zadania i obowiązki wykonywane przy obsłudze podróżnych,
- opisuje proces planowania w obsłudze podróżnych w portach i terminalach,
- określa czynności wchodzące w skład obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich,
- rozróżnia środki techniczne stosowane w procesie obsługi pasażerów,
- charakteryzuje oferty usług skierowane do podróżnych,
- odczytuje dane z dokumentacji pasażerów,
- zna czynności związane z obsługą i przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki.
Â
Uwagi do realizacji praktyki
Praktyki zawodowe powinny być prowadzone w zakładach wykonujących prace z zakresu obsługi podróżnych w portach i terminalach. Wskazane jest, aby uczeń zapoznał się z różnymi etapami pracy w firmie obsługujących podróżnych.
Program praktyki zawodowej można traktować w sposób elastyczny. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się pewne zmiany związane ze specyfiką zakładu, w którym uczeń odbywa praktykę.
Uczniowie w zależności od rynku pracy mogą odbywać praktykę zgodnie z zainteresowaniami, w jednym z niżej wymienionych zakładów:
- w portach i terminalach pasażerskich lotniczych,
- w portach i terminalach pasażerskich kolejowych,
- w portach i terminalach pasażerskich samochodowych,
- w portach i terminalach pasażerskich rzecznych i morskich,
W trakcie praktyki uczniowie powinni prowadzić dziennik praktyki, dokumentując w nich przebieg praktyki. Zaliczenie praktyki powinno być potwierdzone w dzienniku praktyk przez opiekuna praktyk zawodowych na podstawie obserwacji czynności wykonywanych przez ucznia podczas realizacji zadań oraz sposobu prowadzenia dziennika praktyki zawodowej.
Ocena winna uwzględniać następujące kryteria:
- dyscyplina,
- samodzielność pracy,
- jakość wykonanej pracy,
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Â