Regulamin określający zasady rekrutacji i uczestnictwa uczniów
w Projekcie pt. „Dobre praktyki – Lepsza praca – Lepsza przyszłość”
§ 1
Postanowienia ogólne
- Niniejszy Regulamin określa zasady rekrutacji i warunki uczestnictwa w Projekcie
pt. „Dobre praktyki – Lepsza praca – Lepsza przyszłość”, organizowanego w ramach programu Erasmus+. - Beneficjentem Projektu jest Zespół Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej.
- Termin realizacji Projektu: 01.06.2015r. – 31.05.2017r.
- Udział uczestników Projektu jest bezpłatny (przygotowanie językowe i kulturowe, zakwaterowanie i wyżywienie uczestników, koszty podróży, transport lokalny, ubezpieczenie, program kulturalny).
§ 2
Informacje o Projekcie
- Projekt pt. „Dobre praktyki – Lepsza praca – Lepsza przyszłość”, organizowany jest w ramach programu Erasmus+, sektor „Kształcenie i szkolenie zawodowe”.
- Instytucją przyjmującą jest euroMind, Hiszpania.
- Przedmiotem Projektu jest organizacja dwutygodniowych staży zagranicznych
dla uczniów kształcących się w zawodach technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik eksploatacji portów i terminali, technik mechatronik. - Termin odbywania stażu:
31I – 31II 2016 r. (technik mechatronik).
§ 3
Warunki uczestnictwa w Projekcie
- Projekt skierowany jest do uczniów klas 2 - 4 Technikum nr 4 o specjalności: technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik eksploatacji portów i terminali, technik mechatronik.
- Warunkiem udziału ucznia w procesie rekrutacji jest wypełnienie oraz podpisanie formularza zgłoszeniowego i przekazanie go do biblioteki szkolnej, do pani Joanny Gumuły, w terminie do 22.09.2015r. Formularz zgłoszeniowy został umieszczony na stronie internetowej szkoły.
- Kandydaci, przed złożeniem formularza zgłoszeniowego, mają obowiązek zapoznać się z całością tekstu niniejszego Regulaminu.
- Niniejszy Regulamin dostępny jest na stronie internetowej szkoły.
§ 4
Cele Projektu
- Podniesienie kwalifikacji / kompetencji zawodowych
a) Technik eksploatacji portów i terminali - uczniowie pogłębią wiedzę dotyczącą organizacji i prowadzenia prac związanych z przeładunkiem oraz magazynowaniem towarów i ładunków w portach i terminalach oraz zapoznają się z nowoczesnym oprogramowaniem specjalistycznym używanym w portach i terminalach;
b) Technik mechanik - uczniowie zapoznają się z różnymi programami do programowania obrabiarek sterowanych numerycznie i w praktyce zastosują posiadaną i nabytą wiedzę w dobrze wyposażonych warsztatach w szkole hiszpańskiej;
c) Technik mechatronik - uczniowie zapoznają się z tworzeniem instalacji solarnej i rozwiną umiejętności związane z montażem elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych;
d) Technik pojazdów samochodowych - uczniowie zapoznają się z podstawową dokumentacją techniczną wybranych modeli samochodów (w tym samochodów z napędem elektrycznym), poznają najnowsze metody diagnostyczne, będą asystować w pracach naprawczych w autoryzowanych serwisach.
- Zwiększenie kompetencji miękkich/interdyscyplinarnych: uczniowie rozwiną umiejętności współpracy w grupie, nauczą się przełamywania barier kulturowych, umiejętności pracy pod presją czasu. Udział w projekcie pozwoli na kształtowanie u ich uczestników postaw takich jak: dokładność, sumienność, odpowiedzialność za powierzone zadania.
- Zwiększenie motywacji do dalszej nauki i udziału w szkoleniach po odbyciu mobilności zagranicznej – lepszy wpływ na uczniów w zakresie motywacji do rozwijania swoich kompetencji może przełożyć się na lepsze wyniki w nauce oraz znalezienie pracy, zapobiegać porzucaniu szkoły, stwarzać lepsze perspektywy.
- Poprawa znajomości języków obcych - uczniowie rozwiną umiejętności w zakresie posługiwania się językami obcymi, a w szczególności:
a) Posługiwanie się zasobem środków językowych umożliwiających realizację zadań zawodowych;
b) Interpretowanie wypowiedzi dotyczących wykonywania typowych czynności zawodowych;
c) Formułowanie krótkich i zrozumiałych wypowiedzi umożliwiających komunikowanie się w środowisku pracy.
§ 5
Zasady rekrutacji
- Rekrutacji uczniów dokonuje Komisja Rekrutacyjna w składzie:
- Dyrektor ZST w Dąbrowie Górniczej – mgr Tadeusz Prochownik,
- Za-ca Dyrektora ZST – mgr inż. Elżbieta Kowalik,
- Koordynator Projektu – mgr inż. Katarzyna Szczepańska,
- mgr Joanna Gumuła,
- nauczyciele przedmiotów zawodowych: technik pojazdów samochodowych – mgr inż. Andrzej Zygmunt, technik mechanik - mgr Marek Woszczek, technik eksploatacji portów i terminali - mgr Agnieszka Mucha, technik mechatronik - mgr inż. Leszek Pokora
- Komisję Rekrutacyjną powołuje Dyrektor szkoły.
- Rekrutacja odbywać się będzie z uwzględnieniem zasady równych szans, w tym zasady równości płci.
- Zadaniem Komisji będzie analiza dokumentacji (formularz zgłoszeniowy)
oraz przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z uczniami zainteresowanymi stażem. - W ramach potrzeb konsultantami zespołu będą wychowawcy uczniów – kandydatów do odbycia stażu oraz opiekunowie poszczególnych grup podczas wyjazdu.
- Rekrutacja odbywać się będzie oddzielnie dla wszystkich grup.
- Podczas rekrutacji będą brane pod uwagę następujące kryteria:
- Średnia ocen z poprzedniego roku szkolnego z przedmiotów zawodowych;
- Ocena z języka niemieckiego oraz angielskiego w poprzednim roku szkolnym;
- Frekwencja na zajęciach szkolnych w poprzednim roku szkolnym;
- Zaangażowanie w życie szkoły;
- Sytuacja rodzinna – pochodzenie z rodziny wielodzietnej lub niepełnej;
- Pochodzenie z rodziny o niskim statusie materialnym;
- Kultura osobista;
- Brak nałogów;
- Opinia wychowawcy.
- Komisja Rekrutacyjna wybierze po 16 osób z każdego zawodu, które uzyskały największą łączną liczbę punktów.
- W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów przez kilku kandydatów, ostateczną decyzję podejmie Dyrektor szkoły.
- Dla obliczenia sumy punktów uzyskanej w procesie rekrutacji, stosuje się następujące zasady punktacji:
Ocena z języka niemieckiego / angielskiego oraz z języka niemieckiego / angielskiego zawodowego:
celująca 6 pkt
bardzo dobra 5 pkt
dobra 4 pkt
dostateczna 3 pkt
dopuszczająca 2 pkt
niedostateczna 1 pkt
Średnia ocen z przedmiotów zawodowych:
średnia ocen liczba punktów
5,5 – 6,0 6
4,5 – 5,4 5
3,5 – 4,4 4
2,5 – 3,4 3
1,5 – 2,4 2
1,0 – 1,4 1
Frekwencja na zajęciach szkolnych:
100% - 90% 6 pkt
89% - 80% 5 pkt
79% - 70% 4 pkt
69% - 60% 3 pkt
59% - 50% 2 pkt
Poniżej 50% 1 pkt
Zaangażowanie w życie szkoły: 0 – 3 punktów
Pochodzenie z rodziny wielodzietnej: 1 punkt
Rodzina niepełna: 1 punkt
Kryterium wysokości dochodów (średni dochód brutto z ostatnich trzech miesięcy na osobę w rodzinie ucznia)
20% osób o najniższych dochodach wśród osób, które złożyły wnioski 5 pkt
Kolejne 20% osób 4 pkt
Kolejne 20% osób 3 pkt
Kolejne 20% osób 2 pkt
20% osób o najwyższych dochodach wśród osób, które złożyły wnioski 1 pkt
Kultura osobista: 0 – 3 punktów
Brak nałogów: 3 punkty
Opinia wychowawcy: 3 punkty.
- Komisja sporządzi dwie listy: główną i rezerwową oddzielnie dla każdego zawodu.
- Decyzja Komisji Rekrutacyjnej i przygotowanie listy głównej uczestników projektu oraz listy rezerwowej zostanie ogłoszona do 30.09.2015 r.
- Lista uczestników wraz z listą rezerwową zostanie zamieszczona na ekranach informacyjnych oraz na stronie internetowej szkoły.
- W przypadku zdarzenia losowego lub niezdyscyplinowanego zachowania się przed wyjazdem przez ucznia umieszczonego na liście głównej, zostanie on wykluczony
z wyjazdu na praktyki zagraniczne, a prawo do tego wyjazdu uzyska osoba z listy rezerwowej z zachowaniem ustalonej na niej kolejności. Decyzję o ewentualnym wykluczeniu uczestnika podejmie Dyrektor Szkoły i koordynator projektu.
§ 6
Uprawnienia i obowiązki uczestników Projektu
- Każdy uczestnik Projektu ma prawo do:
- bezpłatnego udziału w zajęciach gwarantowanych w ramach Projektu,
- bezpłatnego wyjazdu i pobytu w trakcie odbywania praktyk zagranicznych,
- zgłaszania uwag i oceny zajęć,
- bezpłatnego udziału w programie kulturalnym.
- Przed wyjazdem uczniowie będą zobowiązani do podpisania „Porozumienia
o programie stażu i karty jakości stażu”, rodzic lub opiekun prawny musi podpisać zgodę na uczestniczenie ucznia w realizacji Projektu. Nieobecność ucznia
na zajęciach przygotowawczych oraz niepodpisanie wymaganych dokumentów będzie skutkowało skreśleniem z listy osób zakwalifikowanych do wyjazdu na praktyki zagraniczne.
- W trakcie i po stażu uczeń zobowiązuje się do:
- realizacji w całości programu praktyk,
- codziennego, punktualnego przybywania na miejsce odbywania stażu,
- realizowania zadań zleconych przez opiekuna praktyk,
- uczestniczenia w imprezach kulturalnych organizowanych podczas pobytu,
- informowania nauczyciela przebywającego z uczniami na stażu o wszelkich nieprawidłowościach mających wpływ na realizację stażu i stopień satysfakcji uczestnika,
- wypełniania ankiet jakościowych dotyczących satysfakcji uczniów
z uczestnictwa w Projekcie, - sporządzenia prezentacji multimedialnej z przebiegu stażu w celu przedstawienia jej w szkole po powrocie,
- wypełniania wszelkiego rodzaju dokumentacji zleconej przez koordynatora,
a wynikającej z założeń Projektu, - uczestniczenia po powrocie ze stażu w działaniach promujących program Erasmus+,
- ścisłego przestrzegania regulaminu praktyk pod rygorem wykluczenia
z uczestniczenia w Projekcie, - śledzenia na bieżąco strony internetowej Projektu i ekranów informacyjnych
w szkole w celu uzyskania niezbędnych informacji związanych z realizacją Projektu, - wyrażenia zgody na gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie danych osobowych na potrzeby realizacji projektu.
§ 7
Rezygnacja uczestnika z udziału w projekcie
- Uczestnik ma prawo do rezygnacji w projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności finansowej w przypadku gdy:
Rezygnacja została zgłoszona na piśmie do Koordynatora projektu w terminie do 7 dni po zakończeniu procesu rekrutacyjnego bez podania przyczyny (w przypadku osób niepełnoletnich rezygnacja musi być podpisana przez rodzica/opiekuna prawnego);
Rezygnacja w trakcie trwania zajęć jest możliwa w przypadku ważnych powodów osobistych lub zdrowotnych w terminie do 7 dni od zaistnienia przyczyny powodującej konieczność rezygnacji. Rezygnacja musi być na piśmie, do którego należy dołączyć zaświadczenie do stosownej sytuacji (np. zwolnienie lekarskie) w przypadku osób niepełnoletnich rezygnacja musi być podpisana przez rodzica/opiekuna prawnego.
§ 8
Zasady monitoringu i kontroli
- Uczestnicy Projektu podlegają procesowi monitoringu i ewaluacji.
- Uczestnik Projektu zobowiązany jest do udzielania informacji na temat realizacji Projektu osobom zaangażowanym w realizację Projektu jak również osobom
i instytucjom zewnętrznym upoważnionym do przeprowadzania kontroli Projektu.
§ 9
Postanowienia końcowe
- Beneficjent zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian w niniejszym Regulaminie
w przypadku, gdy będzie to konieczne z uwagi na zmianę „Zasad realizacji Projektu”,
a także w przypadku pisemnego zlecenia wprowadzenia określonych zmian ze strony organów uprawnionych do przeprowadzenia kontroli realizacji Projektu. - Uczestnik Projektu zobowiązany jest do przestrzegania i stosowania postanowień niniejszego Regulaminu.
- Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie rozstrzygane są przez Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej oraz Koordynatora Projektu.
- Powyższy Regulamin Rekrutacji obowiązuje przez okres realizacji Projektu.